Historiskt Datum - "Yes We Can"

Var ska jag börja? Givetvis så kunde jag inte hålla mig uppe hela natten, vid 3-tiden inatt kollapsade jag som somnade som ett litet barn så när jag vaknade vid 07.30 tiden var jag utom mig av nervositet. Slog på tvn och zappade runt tills jag hittade några nyheter och via SVT så får jag nyheten;

Barack H. Obama är USA´s nya president.

En UNG, nytänkande, Svart och karismatisk man med hopp om framtiden har valts av samma folk som gav George W.Bush presidentposten under de senaste åtta åren. Två mandatperioder som kört Amerikas anseende, ekonomi och allianser med andra länder i botten. De förväntningar som ligger på Obamas och hans vicepresident Joe Bidens axlar är högre än någonsin förut på en ny president. Inte bara USA´s ögon kommer följa varje steg de tar, utan hela världen.

Inatt/Imorse skrevs historia. Detta är början på bättre tider, en ny början och en ljusare framtid.
Har lyssnat på Obamas tacktal 2 gånger redan, tårarna rann längs kinderna. Han har talets gåva och jag rös av hans beslutsamhet och ärlighet.


"Change has come to America"


 
"If there is anyone out there,
who still doubts that America is place where all things are possible,
who still wonders if the dream of our founders is alive in our time,
who still questions the power of our democracy,
Tonight is your answer.

 It´s the answer told by the lines that streched around schools and churches in numbers this nation has never seen
by people who waited three hours, four hours, many for the first time in their lives
because they believed this time must be different.
That their voices could be that difference.

 It´s the answer spoken by young and old, rich and poor,
 democrat and republican, black, white, hispanic, asian, native american,
 gay, straight, disabled and not disabled.

Americans who send a message to the world
 that we have never been just a collection of individuals

or a collection of red states and blue states,
we are and always will be
 the United States of America."
ur Barack Obamas Segertal

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0