Moderna

Idag bar det av till Moderna Museet. Forsman och jag åkte iväg vid 13 tiden och tog oss tillslut fram genom all snö och slask. Väl därinne kollade vi igenom Moderna Samling och den nuvarande utställningen "Dröm och Revolution" av konstnären Max Ernst. Kan inte säga att jag kände till honom innan så hade väl inga större förhoppningar, men efter idag räknar jag honom som en favorit. Några andra av mina favoriter är; Andy Warhol, Christo, Yrjö Edelmann, Salvador Dalí & Joan Miró mm..

Max Ernst gjorde Underbart härlig surrealistisk och dadaistisk konst. Både tavlor och skulpturer skapta med en genialism som man sällan ser. Utställningen rekomenderas varmt och pågår framtill 6 januari så skynda skynda!

Att gå omkring därinne bland alla dessa tavlor och hstorien de berättar gjorde mig gott. Fick nästan som en kick i hela kroppen, som en knarkare som fått en efterlängtad sil. Konst i all dess härlighet. Vad är då konst? Det finns faktiskt ingen fast beskrivning. Konst är olika saker för olika människor. För mig handlar inte konst om vackra saker. En "snygg" tavla är en TRÅKIG tavla. Det finns en gräns mellan vad som är konst och vad som bara är estetiskt tilltalande även om det gränsen är svår att se för många.

Konst för mig är sånt som väcker känslor och tankar, inspirerar, något som drar mig in och får mig nyfiken. Allt det vackra i världen och allt det fula i världen kan vara konst. Konstigt va?


The Couple or The Couple in Lace. 1925. -  Max Ernst

Tack för idag Therese! I needed this.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0